جوش صورت و باورهای اشتباه در مورد آن

  • از

جوش صورت بدلیل تاثیر مستقیمی که روی زیبایی دارد همیشه دغدغۀ ذهنی کسانی است که به نحوی از آن رنج میبرند. یافته‌های یک پژوهش جدید، نشان می‌دهد که همچنان باورهای منفی و نادرست زیادی درباره افراد دارای جوش صورت وجود دارد.

محققان تصاویر آکنه و دیگر بیماری‌های پوستی شایع را به شرکت‌کنندگان نشان دادند و از آنها درباره هر بیماری نظرخواهی کردند. بیش از ۶۲ درصد آنان گفتند با دیدن عکس‌ها ناراحت شدند و افزون بر ۸۰درصد حس ترحم نسبت به افرادی که آکنه دارند، پیدا کردند.

نگرانی بزرگ‌تر این است که بیش از دوسوم آنها، بیان کردند اگر مبتلا به آکنه باشند، احساس شرم‌زدگی می‌کنند و چنین شخصی را غیر جذاب می‌دانند. ۴۱ درصد گفتند معذب هستند با فردی که آکنه دارد، در اجتماع حاضر شوند و بیش از ۴۴ درصد از لمس این فرد احساس ناراحتی می‌کنند.

بسیاری از شرکت‌کنندگان این تحقیق، تصورات نادرست رایجی درباره آکنه داشتند. ۵۵ درصد به اشتباه عقیده داشتند بهداشت شخصی ناکافی موجب بروز آکنه می‌شود. نیمی از آنان فکر می‌کردند این یک بیماری واگیردار است و ۵/۳۷ درصد آن را با تغذیه مرتبط می‌دانستند.

نتایج شگفت‌انگیز بودند؛ چراکه اغلب افراد آکنه را تجربه کرده بودند و به نظر می‌رسید همدردی بیشتری با این بیماران نشان دهند. درمان‌های موثر فراوانی در دسترس متخصصان پوست قرار دارد و نباید تردیدی برای درمان آکنه به خود راه داد. آکنه شایع‌ترین بیماری پوستی در آمریکا است و سالانه تا ۵۰ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این بیماری کاملا قابل‌رویت است و بسیاری از بیماران را در دوران نوجوانی و زمانی که آسیب‌پذیر هستند، متاثر می‌کند. وقتی آکنه تا بزرگسالی نیز باقی می‌ماند، می‌تواند روی عزت‌نفس اثر بگذارد و مشکلاتی برای بیماران در موقعیت‌های شغلی و اجتماعی پدید آورد.

امکان دارد این باورهای نادرست بر چگونگی مدیریت این بیماری توسط فرد نیز تاثیرگذار باشد. اگر شما فکر کنید که بهداشت با آکنه رابطه دارد، شاید از ابتدا با شدت شروع به شستشوی پوست خود برای پاک کردن آن کنید و این به‌احتمال‌زیاد بیماری را بدتر می‌کند یا اگر تصور کنید با چیزی که می‌خورید ارتباط دارد، تصمیم به حذف غذاهایی از رژیم خود بگیرید؛ اما همچنان شواهد علمی کمی برای پشتیبانی از اکثر این راهکارها وجود دارند.

منبع: WebMD

بازنشر از روزنامه سپید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *