به دلیل آلودگی‌های محیطی، زیستی و دارویی مصرف جگر را به حداقل برسانید

  • از

آلودگی‌های محیطی و زیستی و دارویی در جگر ذخیره می‌شود و باید مصرف این ماده غذایی با احتیاط بیشتری صورت گیرد. استفاده مکرر از آن نه تنها موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود بلکه اضطراب را به همراه دارد و تأثیرات نا خوشایند آن بر مغز و زندگی به اثبات رسیده است.
دکتر سید ضیاء‌الدین مظهری متخصص تغذیه در گفت‌و‌گو با سهیلا نوری خبرنگار روزنامه ایران در این باره خاطرنشان کرد: یکی از ارگان‌های مهم در بدن انسانها و حیوانات جگر است چراکه آلودگی‌های محیط زیستی و دارویی در این عضو بدن ذخیره می‌شود از این‌رو به افراد توصیه می‌شود در مصرف جگر حیوانات بیشترین احتیاط را داشته باشند.
وی در ادامه با بیان اینکه سرب فلزی سمی است که باعث بیش فعالی و اضطراب و در مواردی منجر به مرگ می‌شود تصریح کرد: متأسفانه شرایط زندگی‌های امروزی به گونه‌ای شده است که سرب ناشی از آلودگی‌های محیطی در مواد غذایی و هوا استنشاق شده، توسط افراد تأثیرات منفی را بر زندگی آنها به جای می‌گذارد و از آنجا که این ماده به وسیله باران روی تمام منابع غذایی از جمله صیفی‌جات و محصولات گیاهی ته نشین شده و وارد بدن انسان می‌شود، تأثیرات ناخوشایندی را برای بدن به دنبال دارد.
مظهری ادامه داد: بدن انسان تا حدودی فلزات سنگین را در جگر نگه‌داری یا انباشته می‌کند اما فلزات سنگین به آسانی از بدن انسان دفع نشده و انباشته می‌شود، وقتی اندازه آن به میزان مسمومیت رسید آثارش را در رفتار، مغز و عملکرد سیستم ایمنی انسانها نشان خواهد داد. وی با اشاره به اینکه سلامت مرغ رابطه مستقیمی با تغذیه این حیوان دارد گفت: به هیچ وجه نباید جگر مرغ مصرف کرد زیرا آلودگی آن نسبت به دیگر اعضای مرغ بیشتر است، اما در مورد مصرف جگر گوسفند و گاو باید به فاکتور جوان بودن این حیوان‌ها دقت داشت. از این‌رو در صورتی که افراد تمایل دارند از جگر حیوانات نامبرده استفاده کنند لازم است جگر بره و گوساله را وارد سبد غذایی خانواده‌شان کنند چراکه عمر این حیوانات کوتاه‌تر بوده و آلودگی‌های کمتری از طریق علوفه، آب و محیط زیست به بدن‌شان راه پیدا کرده است.
دکتر مظهری، توجه نداشتن انسانها به زمینی که فضا و غذا را در اختیار آنها قرار داده است، کنترل نکردن مراحل کاشت، داشت، برداشت و حمل ونقل، آلوده شدن سبزیجات و علوفه جات به کود و سم‌های غیر استاندارد و سایر بی‌دقتی‌هایی را که از سوی انسانها صورت می‌گیرد عامل اصلی این نگرانی‌ها دانست و افزود: به دلیل موارد یاد شده، تغذیه حیوانات و پرندگان بر مبنای استانداردهای لازم نیست و از آنجا که بیشترین انباشت آلودگی در جگر صورت می‌پذیرد به افراد توصیه می‌شود در مصرف این ماده غذایی دقت کافی داشته باشند ضمن اینکه افراد مبتلا به چربی خون، چاقی و کلسترول بالا باید در مصرف جگر احتیاط بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *