آیا می دانستید سردرد و خستگی، از علائم کمبود آب هستند؟

بدن افراد برای کارکرد مطلوب به آب نیاز دارد و با گرم شدن هوا نیاز به آب در افراد جدی‌تر می‌شود.بیش از نیمی از بدن فرد بزرگ ‌سال از آب تشکیل شده است.البته در افراد مختلف با توجه به سن، جنسیت و مقدار چربی میزان نیاز به آب متفاوت است.

 

مثلاً کودکان بدنشان به ‌طور طبیعی آب بیشتری دارد، به همین دلیل بیش از بزرگ ‌سالان در زمان اسهال در معرض خطر قرار می‌گیرند.مثال دیگر اینکه با افزایش سن میزان آب در بدن به ‌طور فیزیولوژیک کمتر می‌شود و به همین دلیل پوست چروک می‌شود.

چقدر آب بخوریم

کمبود آب در بدن می‌تواند سبب سردرد، خستگی، یبوست و عفونت ادرار ‌شود که در اکثریت قریب به اتفاق جمعیت ایران به ‌وفور دیده می‌شوند.می‌توان با نوشیدن آب کافی این مشکل را حل کرد.

یک راه برای اینکه بدانید چقدر باید آب بخورید این است که به ازای هر کیلوکالری انرژی دریافتی باید ۱ سی‌سی آب بنوشید.مثلاً اگر از رژیم غذایی خود ۲۰۰۰ کالری انرژی دریافت می‌کنید، باید ۲۰۰۰ سی‌سی یا همان ۸ لیوان آب بنوشید.این شیوه محاسبه برای بزرگ ‌سالان است و در شیرخواران و کودکان متفاوت است.

شیری که در رژیم غذایی‌تان مصرف می‌کنید، نوشیدنی مناسبی است.۸۰ درصد شیر از آب تشکیل شده است، بنابراین می‌توانید به ‌عنوان نوشیدنی مناسب از آن بهره ببرید.

چای و نسکافه را در حد اعتدال مصرف کنید.این نوشیدنی‌ها مدرّ هستند و خوردن زیاد آنها در طول روز سبب می‌شود که آب بیشتری از دست بدهید.می‌توانید چای را کم ‌رنگ‌تر استفاده کنید تا به این طریق آب بیشتری مصرف کرده باشید یا اینکه از میزان چای مصرفی خود در طول روز کم کنید.

 

چگونه آب بخوریم؟

در هر ۴۵ دقیقه یا یک ساعت یک بار آب بنوشید حتی اگر چند جرعه باشد.اگر در طول روز این کار را انجام دهید مصرف آب خود را افزایش داده‌اید.

می‌توانید آب را با چند قطره آبلیمو و مقدار بسیار کمی شکر مزه‌دار کنید تا به این طریق مصرف آب خود را افزایش دهید و در ضمن از خواص ضد عطش آبلیمو نیز استفاده کرده باشید.اگر اضافه ‌وزن دارید شکر را زیاد استفاده نکنید.یادتان باشد با افزایش سن احساس تشنگی افراد کمترمی‌شود و اغلب اعلام می‌کنند که احساس تشنگی نمی‌کنند که آب بخورند.در صورتی که اعتماد به حس تشنگی کار درستی نیست و این افراد نیز لازم است با توجه به کالری دریافتی، احیاناً داروهای مصرفی و حتی بیماری‌های خود و منطقه آب و هوایی آب کافی دریافت کنند.

ورزشکاران یا افرادی که در آب و هوای گرم کار می‌کنند باید دو تا سه لیوان بیشتر از افراد معمولی آب دریافت کنند تا حداقل نیازهای خود را به آب برآورده کنند.

یبوست از مشکلاتی است که اکثر افراد مخصوصاً سالمندان به آن دچار هستند؛ با خوردن آب کافی و البته میوه و سبزیجات این مشکل برطرف می‌شود.

به ‌طور کلی نوشیدن پیشنهاد می‌شود در طول روز شش تا هشت لیوان آب بنوشید.برای افرادی که به مقدار کافی میوه و سبزیجات مصرف می‌کنند، نوشیدن شش تا هشت لیوان آب نیز مناسب است.

منبع: پزشک شهر

برچسب‌ها:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *