آنچه باید در مورد بارداری بدون علامت بدانید

  • از

دکتر شیرین نیرومنش
متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم‌پزشکی تهران
در یک بارداری طبیعی از روز لقاح تا زمان زایمان، شاهد قطع عادت ماهیانه هستیم اما در برخی خانم‌ها طی بارداری خونریزی به شکل کم، زیاد یا لکه‌بینی ادامه می‌یابد که از نظر علمی در واقع تهدید به سقط است ولی برخی خانم‌ها آن را با چرخه عادت ماهیانه اشتباه می‌گیرند. به‌طور بسیار نادر ممکن است برخی زنان تا زمان زایمان به صورت مرتب عادت ماهیانه داشته باشند. این احتمال وجود دارد که دلیل خونریزی، جفت سر راهی یا محل نامناسب جفت یا کنده‌شدن قسمتی از جفت باشد.

تهوع و استفراغ نیز علامت دیگر بارداری است که البته در صددرصد زنان دیده نمی‌شود. تغییرات وزن، مشخصه دیگر بارداری است و در یک خانم به‌طور میانگین شاهد 10 کیلوگرم اضافه وزن هستیم. اضافه وزن کمتر از 4-3 کیلوگرم طبیعی نیست. بزرگ شدن شکم نیز از ماه 4 به بعد قابل‌مشاهده است. چندی پیش خبری منتشر شده بود در مورد اینکه 600 تا 1800 زن در فرانسه بدون اینکه از بارداری خود مطلع باشند، با درد زایمان غافلگیر می‌شوند. در واقع، دور از ذهن است که خانمی هیچ یک از علائم نامبرده بارداری را نداشته باشد و ناگهان درد زایمان بگیرد.

در حقیقت، افرادی که در این گزارش‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند، هر علامتی را طبیعی تلقی می‌کنند و به موقع به پزشک مراجعه نمی‌کنند. چندی پیش خانمی به مطب من مراجعه کرده بود که 7 ماهه باردار بود اما به‌دلیل بالا بودن وزن متوجه حرکات جنین یا حتی بزرگ شدن شکم و بارداری‌اش نشده و قطع عادت ماهیانه را به نشانگان تخمدان پلی‌کیستیک ربط داده بود. خانم‌هایی هم مراجعه کرده‌اند که به‌دلیل شیردهی یا سن بالا قطع عادت ماهیانه را جدی نگرفته‌اند و در سنین بالای بارداری متوجه این موضوع شده‌اند.

این خانم‌ها معمولا تهوع را به ناراحتی معده، حرکت جنین را به حرکت روده و بزرگی شکم را به چاقی نسبت می‌دهند. اگر می‌خواهید در زمره این خانم‌ها نباشید، بهتر است تاریخ عادت ماهیانه‌تان را در تقویم ثبت کنید و هر قطع عادت ماهیانه‌ای را به حساب اختلالات هورمونی و چیزهایی از این قبیل نگذارید. با قطع عادت ماهیانه برای مطمئن شدن از بارداری می‌توانید تست خون یا ادرار بدهید. هر خانمی که باردار باشد، حتی اگر خونریزی‌اش کاملا هم قطع نشده باشد، نتیجه تست بارداری‌اش مثبت خواهد بود.

منبع: هفته نامه سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *