چگونه با مدیریت عاطفی روابطی پایدار داشته باشیم؟

  • از

دکتر سعید بهزادی فرد؛ روانشناس و مشاور خانواده:
مدیریت عاطفی یعنی انتخاب بهترین رفتار نسبت به خودم، نسبت به طرف مقابل و نسبت به رابطه براساس منافع درازمدت. ما در روانشناسی مفهوم و اصطلاحی به نام نوازش معادل واژه انگلیسی stroke به معنای ضربه داریم. هر نوع واکنش ما که به معنای دیدن و درک دیگری باشد، نوازش محسوب می‌شود. وقتی که شما به طرف مقابل می‌گویی چقدر لباست زیباست یا این رنگ چقدر به چهره ات می‌آید یا به فرزندت می‌گویی مسواک هم بزن، در واقع در حال نوازش او هستی. اما چند اصل مهم برای مدیریت عاطفی باید رعایت شود. نخست، اقتصاد نوازش است، یعنی اینکه اگر ما به طرف دیگر رابطه نوازش می‌دهیم، منتظر حرکتی از سمت او هم باشیم و سپس دوباره ادامه بدهیم نه اینکه یک طرفه شود. دوم، زمان‌بندی که آن هم بسیار مهم است؛ یعنی نباید در فواصل منظم باشد. چرا که معمولاً روند یکنواخت، دلزدگی می‌آورد و جذابیتش را از دست می‌دهد. سوم اینکه باید متناسب با نیاز گیرنده باشد. اگر کسی گل دوست دارد؟ برایش گل بخریم؛ اگر کسی لبخند ما را می‌خواهد، نوازش یعنی لبخند؛ اگر کسی عاشق رفتن به رستوران است، با رفتن به رستوران او را مورد نوازش قرار دهیم. چهارم، اگر قصد مدیریت روابط عاطفی خود را داریم، باید از خود بیرون بیاییم و به نیازهای طرف مقابل فکر کنیم؛ یعنی اگر من کتاب دوست دارم، هر بار برای طرف مقابلم کتاب نخرم بلکه ببینم او چه دوست دارد، شاید او برای مثال به کریستال علاقه‌مند باشد.
ویلیام گلاسر در نظریه انتخاب خود می‌گوید: شروع یک رابطه عاطفی سخت نیست؛ اما ادامه دادن آن کار دشواری است. بر اساس این تفکر باید به نکات زیر توجه کرد:
1. کنترل بیرونی، دشمن روابط عاطفی است. در ارتباطات عاطفی سعی کنید هرگز نقش یک پدر و مادر سخت‌گیر را بازی نکنید. کجا می‌روی؟ با چه کسی؟ چرا این لباس را پوشیدی و… اگر ما کسی را انتخاب کردیم، انتخاب کرده‌ایم دیگر. پس او را همان گونه که هست می‌پذیریم.
2. دست از کنترل بردارید. نظریه انتخاب می‌گوید: محال است شما بتوانید کسی را دوست داشته باشید که بخواهد شما را پیوسته کنترل کند.
3. به طرف دیگر رابطه اجازه بدهید که دنیای مطلوب خودش (quality world) را داشته باشد و علایق و سلایقش را دنبال کند و در روال زندگی گذشته کسی تغییر جدی ندهید. فیلم دیدن، دوستان، پدر و مادر، کلاس زبان و… را با من باید کنار بگذاری، منطقی نیست.
4. در کنار هم فرصت‌های یادگیری و سرگرمی مشترک داشته باشید. مثلاً باهم به کلاس زبان، جلسات نقد فیلم، انجمن ادبی و… بروید و فعالیت‌هایی انجام دهید که الزاماً به رابطه عاطفی شما مربوط نمی‌شود ولی هر دو علاقه‌مند هستید.
5. باهم به تفریح و نشاط بپردازید. تفریح را می‌شود به تیرک نگهدارنده چادر روابط عاطفی تشبیه کرد که ممکن است در نبودش رابطه ما فرو ریزد.
6. به دنیای یکدیگر احترام بگذارید و حقوقی را که برای خود قائل هستید، برای طرف مقابل هم قائل باشید.
منبع: مجله ایران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *