با این عادتهای بد زندگی زناشویی تان در خطر است

  • از

بدون شک هر کسی در زندگی خود به رفتار یا خلق و خوی خاصی عادت کرده است و این مساله کاملا طبیعی است ولی برخی از عادات هستند که اگر وارد زندگی زناشویی ما شوند بطور جدی آنرا در معرض خطر قرار می دهند. در به اضافه سلامتی این عادتهای بد را در شش بند بخوانید.

1) هميشه منتظر ابراز عشق همسرتان هستيد

معمولا خانم‌ها بيشتر تمايل دارند که اول همسرشان پا پيش بگذارد و از آنها تعريف و تمجيد و در نهايت ابراز عشق کند. اگر شما هم بر همين عقيده هستيد، ممکن است به توجه گرفتن از همسرتان عادت کرده باشيد حتي زماني که رابطه‌تان چارچوب محکمي دارد و شما از بابت عشق همسرتان مطمئنيد، بنابراين چنين عادتي نه‌تنها شما را از اغناي نيازهايتان (چه در يک رابطه جديد چه يک رابطه طولاني) دور مي‌کند که اين موج اشتباه را به همسرتان ارسال مي‌کند که «اين رابطه مفهومي متفاوت از برداشت او» براي شما دارد. اين تمرين خوبي است که در رابطه زناشويي‌تان هم گاهي کنترل را به دست بگيريد و مطمئن باشيد همسرتان هم از اينکه گاهي شما آغازگر رابطه باشيد، خوشنود خواهد شد.

2) سر يک موضوع تکراري بحث مي‌کنيد

بحث و جدل خيلي راحت شروع مي‌شود، به‌خصوص موضوع‌هاي تکرارشونده. به جاي اينکه هميشه اعتراض و يک موضوع ساده را به يک چالش کشدار تبديل کنيد، زماني را که هردويتان آرام و خونسرد هستيد، انتخاب و در مورد مشکل‌هايتان با هم صحبت و برنامه‌ريزي کنيد تا راه‌حلي دائمي براي رفعشان پيدا کنيد. همين کار را براي عادات بد خود هم انجام دهيد؛ از کارهاي ساده‌تر و کوچک‌تر شروع کنيد و براي انجامش با همسرتان رقابت کنيد و ببينيد شما زودتر عادات بدتان را ترک مي‌کنيد يا او! به اين ترتيب هردويتان براي ادامه اين روند تشويق مي‌شويد.

3) همسرتان را حق مسلم خود مي‌دانيد

اگر چندسالي از زندگي مشترکتان گذشته، خيلي راحت ممکن است دچار چنين عادت بدي شويد. البته از يک نظر اينکه شما و همسرتان يکديگر را فقط و فقط حق مسلم خودتان بدانيد، نشانه خوبي است چراکه يعني هر دوي شما احساس مي‌کنيد مي‌توانيد به ديگري اتکا کنيد، اما از طرفي هم اينکه هر خدماتي که از همسرتان دريافت مي‌کنيد، «حق مسلم» خود بدانيد، ممکن است ديگر تشکر و سپاسگزاري در کار نباشد! پس بهتر است هر از گاهي نگاهي به اوضاع زندگي‌تان بيندازيد و بابت رفاه و آسايشي که همسرتان (زن يا شوهر) براي شما فراهم کرده، از او تشکر کنيد و به او بگوييد چقدر اين موضوع برايتان ارزشمند است.

4) شوخي نداريد

شايد متوجه شده باشيد که با دوستان و همکارانتان بيرون از خانه خيلي راحت بگو بخند مي‌کنيد اما در خانه و کنار همسرتان اين‌طور نيست! حواستان باشد که گرفتاري‌هاي خانه و خانواده‌داري گاهي شما را از اتفاقات بامزه‌اي که در منزلتان مي‌افتد و فرصت خوبي براي دور هم خنديدن است، غافل مي‌کند، اما خوب است بدانيد محققان ثابت کرده‌اند با هم خنديدن، باعث تقويت روابط شما و همسرتان مي‌شود و بايد حتما در نظام خانواده‌تان وجود داشته باشد. اگر اتفاق بامزه‌اي در خانه‌تان نمي‌افتد، با هم به تماشاي يک فيلم کمدي برويد!

5) با هم غذا نمي‌خوريد

سرعت زندگي، مخصوصا وقتي آدم‌ها مجبورند بين نقش‌هاي خانه و کارشان تعادل برقرار کنند، ممکن است باعث دوري زوج از هم شود و آنها حتي نتوانند يک وعده غذا کنار هم بخورند. حتي ممکن است آنقدر برنامه‌تان فشرده باشد که فقط گاهي در راهروي خانه از کنار هم رد شويد! مخصوصا اگر در دوران نامزدي هستيد و هنوز زير يک سقف نرفته‌ايد، اما هرطور شده بايد سعي کنيد حداقل هفته‌اي يک بار با هم غذا بخوريد و در طول آن وعده غذا، تلفن، تبلت و هر وسيله مزاحم ديگر را خاموش کنيد، يک موسيقي آرام بگذاريد و از کنار هم بودن لذت ببريد. اگر همسرتان غذا را درست کرده، حتما حتما بگوييد: «متشکرم» و بگوييد که از غذا خوشتان آمده.

6) مدام با تکنولوژي سروکله مي‌زنيد

امروز ديگر تکنولوژي آنقدر پيشرفت کرده که متخصصان نگران کاهش ارتباط رودرروي آدم‌ها با هم شده‌اند. وقتي از هم دوريد، شايد حرف زدن با تلفن و پيامک و ايميل و … چندان آزاردهنده نباشد اما وقتي کنار همسرتان هستيد، اين کارها فقط باعث فاصله گرفتن شما از هم مي‌شود. اينکه نمي‌توانيد بدون تلفن‌همراهتان پاي ميز غذا بنشينيد و مدام در حال پيامک گرفتن و پيامک فرستادن هستيد، نشان از وجود مشکل‌هاي بزرگ‌تري بين شما و همسرتان است و اگر اين‌طور است، همه قدم‌هايي که گفته شد (با هم خنديدن، دوري از بحث‌هاي تکراري، نشان دادن عشق) مي‌توانند راه‌هاي مهمي براي بازيابي رابطه‌تان باشند. يادتان باشد مجبور نيستيم همه عمر با عادت‌هاي بدمان زندگي کنيم، چه به عنوان فرد و چه به عنوان زوج. غلبه بر عادات بد زناشويي باعث صميميت بيشتر شما و همسرتان مي‌شود و احساسات و عواطفتان غني‌تر خواهد شد.

ترجمه شده توسط تحریریۀ زندگی مثبت
منبع: Psychologytoday

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *