خوش خنده‌ ها سالم ترند

  • از

دنیا پرتو : حتی یک لبخند ساده نیز خاصیت میکروب کشی دارد. آخرین پژوهش هایی که با همکاری انجمن روان شناسان مثبت گرا و گروهی از محققان فعال در رشته میکروبیولوژی انجام گرفته، نشان می‌دهد، خنده‌ های دسته جمعی خاصیت ضد باکتریایی دارند و افرادی که علاقه‌مند به شرکت در گروه‌های اجتماعی پر نشاط هستند کمتر به بیماری‌های عفونی و میکروبی مبتلا می‌شوند.
پروفسور پائولا نیدنتال و دکتر ندرو وود، روان شناسان اجتماعی دانشگاه ویسکانسین در گزارش خود نوشتند: در تحقیقات قبلی مشخص شد، خنده مسری است و بهترین ابزار برای انتقال هیجانات و عواطف مثبت به دیگران محسوب می‌شود. در واقع می‌توان با قدرت لبخند، گروهی را در برابر پیامدهای زندگی پر استرس و بیماری‌های محیطی مصون کرد. پژوهش‌های نوین نشان می‌دهد افرادی که قدرت استفاده از تکنیک زبان بدن را در جمع دارند و در الگوهای ارتباطی خود معمولاً از این روش برای انتقال احساسات و عواطف شان استفاده می‌کنند، کمتر به بیماری‌های روان تنی و اختلالات سیستم ایمنی بدن دچار می‌شوند.
پروفسور نیدنتال معتقد است، بسیاری از افراد از تأثیری که زبان بدن آنها بر دیگران می‌گذارد، بی‌اطلاع هستند، در واقع واکنش‌های متقابل دیگر افراد در برابر رفتارها و حرف‌های هر فردی، تا حد زیادی تحت تأثیر زبان بدن قرار دارد برای همین است که گاهی اوقات افراد واکنش‌های متفاوتی را در برابر خواسته‌های یکسان دریافت می‌کنند، از این رو خنده یکی از تکنیک هایی است که از طرفی واکنش دیگران را نسبت به سخنان و رفتارهای فردی تغییر می‌دهد و از طرفی دیگر در عملکرد صحیح ارگان‌های بدن و سیستم ایمنی اثر می گذارد. تحقیقات نشان می‌دهد، بالا رفتن اندروفین در بدن فردی که با چهره خندان مواجه می‌شود یکی از عواملی است که به کاهش استرس و بالا بردن قدرت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند و درد را نیز کاهش می‌دهد. از طرفی دیگر استرس و دلمشغولی‌های ذهنی، قدرت توجه و تمرکز را آسیب پذیر کرده و این تکنیک خندیدن است که باعث افزایش قدرت توجه در افراد می‌شود. در این پژوهش مشخص شد افرادی که لبخند می‌زنند یا در جمع‌های پرنشاط حضور دارند به طور متوسط 7 سال بیشتر از افراد عبوس عمر می‌کنند و احساس تأسف و پشیمانی ناشی از شکست در آنها کمتر مشاهده می‌شود.
منبع: روزنامه ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *