چگونگی ارتباط صحیح با دیگران

توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران با تمامی سطوح زندگی ما رابطه دارد، بسیار مهم است که این مهارت را کسب کنیم. بعضی افراد هستند که خیلی راحت با دیگران ارتباط برقرار می کنند و اعتماد به نفس بالایی دارند، در مقابل افرادی هستند که در ارتباط با دیگران دچار مشکل هستند و گوشه گیر هستند و نمی توانند با دیگران راحت ارتباط برقرار کنند. ​رفتار فرد در اجتماع تاثیر مستقیمی در زندگی وی دارد. چگونگی رفتار دیگران با شما بازتاب رفتار شما در جامعه است. ایجاد ارتباط با دیگران در جامعه یکی از مهم ترین بنیان های زندگی اجتماعی است. یادگیری نحو مناسب ارتباط با دیگران یکی از مهم ترین فاکتور های موفقیت در اجتماع است.

نقد کردن در صورت به کار نبستن ظرایف آن، می‌تواند به روابط انسانی صدمه وارد کند. باوجودی که بیان نارضایتی‌ها در صورت صدمه دیدن از سوی فردی، ضروری به نظر می‌رسد اما قبل از هر کاری ضروری است که روی رفتارهای خود بیشتر تمرکز داشته باشیم و آن را تصحیح کنیم:

۱. پیش از صحبت کردن، فکر کنید.

پیش از آن‌که انتقادات خود را بر سر مخاطب خود خالی کنید، کمی مکث کنید و ببینید که آیا واقعا نیازی به گفتن آن هست یا خیر؟ اگر فردی کاری را انجام داده تا عمدا شما را بیازارد، واقعا نیازی به مطرح و صحبت کردن درباره آن نیست.برخی مواقع بهتر است، ملاحظات بیشتری را در نظر بگیریم و از موارد غیرضروری خودداری کنیم. در این موارد چند نفس عمیق بکشید و به‌جای انتقاد کردن از اتاق خارج شوید.

۲. واقع‌گرا باشید.

افراد منتقد معمولا انتظارات زیادی از اطرافیان خود دارند. ممکن است تمایل شما به انتقاد درنتیجه انتظاراتی باشد که از اطرافیان خود دارید. اگر شما دائما احساس ناخرسندی از دیگران دارید شاید بد نباشد که انتظارات خود را دوباره تنظیم کنید.

۳. رفتارها و اعمال دیگران را شخصی نکنید.

در بسیاری موارد، افراد منتقد گرایش به شخصی کردن رویدادها و اتفاقات اطراف خود دارند. این اتفاق می‌تواند در اثر شخصی‌سازی رفتارها و اعمال دیگران باشد. اگر فردی روی اعصاب شما تاثیر منفی می‌گذارد یا زندگی را برای شما سخت می‌کند، طبیعی است که تمایل به‌نقد کردن او داشته باشید اما درعین‌حال به یاد داشته باشید که همه افراد درگیری‌ها و گرفتاری‌های خودشان را دارند. اگر فردی کاری می‌کند که موجب ناراحتی شماست، در اکثر موارد رفتارهای او به دلیل آزار دادن شما نیست بلکه ناشی از گرفتاری‌های شخصی است.

۴. افراد را از اعمالشان جدا کنید.

افراد منتقد اغلب گرفتار فیلترینگ شخصی می‌شوند. این کار به این معناست که تمرکز آن‌ها روی جنبه‌های منفی یک فرد یا یک موقعیت متمرکز می‌شود. این کار می‌تواند منجر به انتقاد از دیگران شود. اگر خودتان را در حال حدس زدن درباره شخصیت فرد دیگری می‌یابید سعی کنید اعمال او را از شخصیت او جدا کنید. همه ما برخی مواقع رفتارهای نامناسبی داریم اما یک حرکت نامناسب لزوما بازتابی از شخصیت ما نیست.

۵. روی جنبه‌های مثبت متمرکز شوید.

برخی مواقع ما انتقاد را برای این انتخاب می‌کنیم که طالب یک موقعیت یا رفتار خاصی هستیم. هر فردی نواقص و عیوب خود را دارد بااین‌وجود اکثریت افراد ویژگی‌های خوبی دارند که وزنه سنگین‌تری نسبت به عیوب آن‌ها دارد. سعی کنید روی جنبه‌ها و کیفیات مثبت افراد تمرکز بیشتری داشته باشید تا جنبه‌های منفی آن. داشتن نگرش مثبت می‌تواند روش ما نسبت به استرس را هم تغییر دهد. احساسات منفی، آمیگدال را فعال می‌کند که آن‌هم به‌نوبه خود موجب تحریک احساسات استرس و اضطراب می‌شود.

منبع: شفا آنلاین

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس رایانامه شما منتشر نخواهد شد .


*