۷ نشانه هشداردهنده ابتلا به سندرم متابولیک را بشناسید

سندرم متابولیک

حدود ۳۴ درصد بزرگسالان در ایالات متحده مبتلا به سندرم متابولیک هستند و این در حالی است که بسیاری از علائم ابتلا به این سندرم ممکن است به راحتی نادیده گرفته شود.

سندرم متابولیک به مجموعه ای از شرایط گفته می شود که عبارتند از فشار خون بالا، سطوح افزایش یافته انسولین در خون، چربی انباشه اضافه در اطراف شکم و سطوح افزایش یافته چربی خون. خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سکته مغزی و دیابت در افراد مبتلا به سندرم متابولیک افزایش می یابد.

اگر شما هر کدام از علائم زیر را در خود مشاهده کردید، ضروری است جهت تشخیص سندرم متابولیک حتما با پزشک مشورت کنید:

افزایش سایز شلوار: چاقی مرکزی و احشایی خود را با افزایش سایز نشان می دهد و از مهمترین نشانه های ابتلا به سندرم متابولیک است. دور کمر بیش از ۴۰ اینچ برای مردان و بیش از ۳۵ اینچ برای زنان مناسب ترین مقیاس برای تشخیص ابتلا به سندرم متابولیک است.

تشنگی بیش از حد و افزایش ادرار: این علامت ممکن است نشان دهنده قند خون بالا باشد. قند خون بالا یک عامل خطر عمده ابتلا به سندرم متابولیک است. این در حالی است که بسیاری از مردم تا زمان بروز این علائم غیر طبیعی، متوجه قند خون بالای خود نمی شوند. عادات غذایی غلط و استرس نیز به جز دیابت، از عواملی هستند که منجر به افزایش قند خون و افزایش خطر ابتلا به سندرم متابولیک می شوند.

سردرد، سرگیجه، تاری دید: فشار خون بالا که معمولا قاتل خاموش شناخته می شود، معمولا علائم خاموشی دارد. با این حال فشار خون بسیار بالا با سردرد، سرگیجه، تاری دید، درد قفسه سینه و اشکال در تنفس خود را نشان می دهد. اگر شما هر کدام از این علائم را احساس کردید، و فشار خون تان بالاتر از ۸۵/۱۳۰ میلی متر جیوه بود، برای دریافت مراقبت های پزشکی و تشخیص سندرم متابولیک باید به پزشک مراجعه کنید.

کاهش سطح کلسترول خوب: لیپوپروتئین با چگالی بالا یا همان کلسترول خوب اگر در زنان کمتر از ۵۰ میلی گرم و در مردان کمتر از ۴۰ میلی گرم باشد، یکی از عوامل خطر ابتلا به سندرم متابولیک محسوب می شود.

کاهش سطح تحرک: عدم تحرک و فعالیت بدنی خود عاملی برای ابتلا به سندرم متابولیک و در نتیجه تجربه مشکلات قلبی عروقی، فشار خون بالا، و افزایش کلسترول است. این در حالی است که به گفته کارشناسان انجمن قلب آمریکا انجام ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی در هفته و یا پیاده روی ۱۵ دقیقه ای روزانه خود عاملی موثر برای پیشگیری از این شرایط پزشکی است.

خواب زیاد: خواب زیاد در سالمندان،‌ خطر بروز سندرم متابولیک را افزایش می ‌دهد. تحقیقات نشان می دهد سالمندانی که عادت دارند بیشتر از ۸ ساعت خواب شبانه داشته و در طول روز هم چرت بزنند، ۱۵ درصد بیشتر از سایر همسالان خود در معرض ابتلا به این سندرم خواهند بود.

چاقی: نمایه توده بدن بالاتر از ۲۵ میزان خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می دهد. همچنین افراد با چاقی شکمی یا چاقی سیبی شکل بیش از افراد با چاقی گلابی شکل در معرض ابتلا به سندرم متابولیک قرار دارند.

چند پیشنهاد

پزشکان ۳۰ تا ۶۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط را برای کاهش ابتلا به این سندرم پیشنهاد می کنند.

با کاهش ۵ تا ۱۰ درصد از وزن اضافی بدن، سطح انسولین و فشارخون کاهش می یابد و بدین ترتیب خطر ابتلا به دیابت نیز کاهش می یابد.

رژیم های غذایی سالم بر مصرف میوه، سبزیجات، ماهی و غلات سبوس دار تمرکز دارند و در آن ها مصرف چربی های ناسالم محدود شده است. توصیه می شود که غذاهای پرفیبر بخورید، زیرا مصرف آن ها سطوح انسولین را کاهش می دهد.

استعمال دخانیات، مقاومت به انسولین را افزایش داده و پیامدهای ناشی از سندرم متابولیک را افزایش می دهد.

اگر از طریق تغییر عادات زندگی نتوانید به هدف بهبود سندرم متابولیک برسید، در این صورت پزشک از دارو استفاده خواهد کرد. مصرف روزانه آسپرین، البته بعد از مشورت پزشک، منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی و سکته در مبتلایان به سندرم متابولیک می گردد.

www.prevention.com

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس رایانامه شما منتشر نخواهد شد .


*