۱۰ گام برای بهبود فرایند هضم مواد غذایی

هضم

هضم موثر مواد غذایی به شما این اطمینان را می دهد که دستگاه گوارش تان از سلامت کلی بیشتری برخوردار خواهد بود.

حتی مصرف مواد غذایی با بالاترین کیفیت، نیاز به هضم و جذب موثر دارد در غیر این صورت شما مشکلات گوارشی مانند نفخ، اسهال، یبوست، افزایش وزن و … را تجربه خواهید کرد.

در اینجا ۱۰ گام موثر برای هضم بهتر مواد غذایی معرفی شده است:

نوشیدن چای گیاهی گرم: هم نوشیدن آب گرم و هم نوشیدن چای گیاهی گرم منجر به سم زدایی از بدن و افزایش قدرت دستگاه گوارش می شود. شما می توانید به آب گرم چند ریشه زنجبیل اضافه کنید و اثرات آن را در تحریک هضم ببینید. بابونه، نعناع و دارچین نیز همین اثر زنجبیل را دارند.

درست جویدن غذا: در حالت ایده آل، شما باید هر لقمه غذا را برای ۳۰ بار بجوید و آنهم برای شکستن مواد غذایی به ذرات کوچک و اجازه دادن به آنزیم های بزاق برای هضم مواد غذایی. آهسته غذا خوردن و جویدن صحیح و کامل غذا پیش از بلع، تاثیر زیادی در بهبود عملکرد سیستم گوارش دارد.

مصرف وعده های غذایی ساده: استفاده از چند نوع مواد غذایی در وعده های مختلف عملکرد دستگاه گوارش را برای هضم دچار مشکل می کند. وعده های غذایی ساده را برای جلوگیری از مشکلات سوء هاضمه انتخاب کنید. ضمن این که بهتر است غذاهای پخته شده را بیشتر از غذاهای خام مصرف کنید.

داشتن فعالیت بدنی: ورزش‌های خاصی برای هضم آسان غذا وجود دارد اما در حالت کلی هر حرکت فیزیکی به این فرآیند کمک می‌کند. بالا رفتن از پله‌ ها، پیاده رفتن برای خرید، ترک میز کار و گشتی در اداره زدن، همگی در هضم بهتر غذا موثرند.

اجتناب از پرخوری: سعی کنید اوقاتی که در خانه هستید بشقاب را کامل پر نکنید. کار سختی نیست. هنگام غذا خوردن در بیرون نیز مراقب مقدار غذایتان باشید. اگر غذای سرو شده زیاد به نظر می‌ رسد، مجبور نیستید آن را تمام کنید.

اجتناب از الکل: اداره آمار استرالیا گزارش داده که، ۱۴درصد مرگ و میر ناشی از بیماری‌ های گوارشی مربوط به مصرف مشروبات الکلی‌ است.

مصرف زود وعده شام: زود شام بخورید. هنگامیکه قصد دارید بیرون شام بخورید، اولین زمان را رزرو کنید. باید سه ساعت قبل از خواب غذا بخورید تا هضم موثر غذا را تجربه کنید.

خوردن میوه بین وعده های غذایی: منظور، مصرف میوه با وعده های غذایی نیست. شما می توانید میوه های پخته شده را بین وعده های غذایی برای هضم موثر غذا امتحان کنید. البته کسانی که مشکلات هضم ضعیف دارند باید تا جایی که می توانند از میوه های خام برای اجتناب از گاز روده یا نفخ دوری کنند.

خوردن غذا در یک محیط آرام: غذا خوردن در یک محیط بدون استرس و حتی بدون تلویزیون، کامپیوتر و تلفن همراه، و به دور از جر و بحث با دیگران فرایند هضم و جذب غذا را سریعتر می کند.

صرف صبحانه: صرف صبحانه آغازگر متابولیسم بدن است. فراموش نکنید که می‌خواهید سیستم گوارش تان به خوبی کار کند، پس مهم‌ ترین وعده غذایی روز را از دست ندهید.

منبع: www.betterbones.com

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس رایانامه شما منتشر نخواهد شد .


*