۷ علامت که باید ورزش کردن را فورا متوقف کنید!

آسیب های ورزش

برای اکثریت مردم، مزایای ورزش بیشتر از خطرات آن است. در واقع فعالیت بدنی موثرترین راه برای دفع بیماری های قلبی و کاهش خطر سکته مغزی محسوب می شود؛ دو بیماری که از علت های اصلی مرگ در چهان می باشند.

انجمن قلب آمریکا توصیه کرده همه بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش ملایم و ۷۵ دقیقه ورزش شدید را در هفته انجام دهند مگر این که با شرایط زیر رو به رو شوند؛ شرایطی که باید هرچه زودتر ورزش کردن را متوقف کنند:

۱- ابتلا به بیماری های قلبی: اگر شما در معرض خطر بیماری های قلبی هستید؛ به این معنی که فشار خون بالا، کلسترول بالا و یا دیابت دارید، سیگار می کشید و یا دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری های قلبی دارید، مهم است که قبل از شروع هر گونه برنامه ورزشی با پزشک تان در مورد یک برنامه ورزشی مناسب صحبت کنید. این کار برای پیشگیری از مرگ ناگهانی بخصوص در ورزشکاران جوان بسیار مهم است.

۲- احساس درد در قفسه سینه: درد قفسه سینه غیر طبیعی و دور از انتظار که به طور ناگهانی شروع می شود، هشداری است که به شما می گوید فورا باید فعالیت بدنی را متوقف کنید. در موارد نادر، ورزش می تواند حمله قلبی را به دنبال داشته باشد. هر گونه احساس درد در قفسه سینه به همراه تهوع، استفراغ، تنگی نفس یا سرگیجه را به عنوان یک هشدار جدی در نظر گرفته و فورا با اورژانس تماس بگیرید.

۳- تنفس کوتاه: تنفس سریع و کوتاه همراه با تنگی نفس می تواند به دلیل حمله احتمالی قلبی، نارسایی قلبی و آسم ناشی از ورزش باشد و علامتی است که هشدار می دهد ورزش باید سریعا متوقف گردد.

۴- احساس سرگیجه: احساس سرگیجه معمولا با نوشیدن آب یا یک میان وعده مناسب هنگام ورزش از بین می رود اما سبکی سر همراه با تعریق شدید، گیجی و حتی غش نیاز به توجه و مراقبت های فوری پزشکی دارد. این علامت می تواند نشانه کم آبی بدن، دیابت و حتی مشکل در سیستم عصبی باشد. سرگیجه علاوه بر این می تواند حاکی از مشکلات دریچه قلب باشد.

۵- گرفتگی پاها: گرفتگی عضلات به ویژه در پاها در طول ورزش می تواند نشانه ای از انسداد شریان های اصلی باشد و در این هنگام باید فورا ورزش را متوقف کرد. در واقع، تمرینات سخت سبب تقویت ماهیچه ها می شود و این خیلی خوب است، اما ورزش کردن در صورت سفت و دردناک بودن عضلات می تواند خطرآفرین باشد. بهتر است در شرایط این چنینی، برای یک یا دو روز ورزش را کنار بگذارید.

۶- ضربان قلب غیر طبیعی: افزایش غیر طبیعی ضربان قلب حین ورزش نشانه ای از فیبریلاسیون دهلیزی است و نیاز به توجه فوری پزشکی دارد.

۷- خس خس سینه: اگر شما تنها علائم خفیف سرماخوردگی مانند آبریزش بینی و خارش گلو را دارید، دویدن و ورزش کردن می تواند گردش خون را تقویت کرده و به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید. اما فقط باید مطمئن باشید که دچار علائم خفیف بوده و خیلی به خودتان فشار نمی آورید. اما اگر علائم شدیدتری در بدن تان بروز کرده مانند سرفه و خس خس سینه، بهتر است در خانه بمانید چون در این حالت ورزش وضعیت شما را بدتر می کند.

منبع: health.usnews.com

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس رایانامه شما منتشر نخواهد شد .


*