کلیه و هشت نکته برای حفظ سلامتی آن

هر فرد در بدن خود دو کلیه به اندازه مشت فرد بزرگسال دارد که در دو طرف ستون مهره ها و در قسمت زیرین قفسه سینه در پشت قرار دارند، اگر چه کوچکند ولی وظایف حیاتی زیادی از جمله تصفیه نمودن مواد زاید و مایعات اضافی از خون را به عهده دارند که در حفظ سلامتی عمومی بدن موثر است. بیماری شدید کلیه، ممکن است منجر به نارسایی کامل آن شود، که نیازمند درمان با دیالیز یا پیوند کلیه، برای جلوگیری از مرگ است . اگر چه درمانهای موثری برای بسیاری از بیماریهای کلیه وجود دارد ولی مردم هنوز نمی دانند که بیماریهای کلیه قابل پیشگیری اند. برای سلامتی این عضو حیاتی بدنتان کافی است نکات زیر را مطالعه کنید.

هشت کلید طلایی عبارتند از:
۱-تحرک کافی داشته باشید.
مهمترین اقدام برای حفاظت از کلیه ها، فعالیت بدنی و ورزش منظم است. پیاده روی حداقل به مدت ۳۰ دقیقه در روز عملکرد کلیه و قلب را تنظیم کرده و از بروز فشار خون و پوکی استخوان جلوگیری می کند. بهبود خلق وخو از دیگر مزایای پیاده روی روزانه است. شما با تحرک بالا کلیه هایتان را مجاب می کنید که فعالیت داشته باشند.
۲-قند خون خود را به طور مرتب کنترل کنید.
دیابت مهمترین عامل آسیب به کلیه است. کنترل مرتب قند خون و استفاده از داروهای کاهش دهنده قند تحت نظر پزشک ضروری است.
۳-فشار خونتان را در حد نرمال نگه دارید.
اکثر افراد بر این باورند که فشار خون بالا فقط به قلب و مغز آسیب می زند؛ در صورتیکه فشار خون بالا مهمترین عامل آسیب به کلیه است.
۴- غذای سالم بخورید.
رژیم غذایی مدیترانه ای برای سلامت کلیه ها توصیه شده است. نمک، چربی، غذای آماده و گوشت قرمز قاتل کلیه هستند.
۵- آب کافی بنوشید.
۶- سیگار نکشید.
۷- وزن خود را کاهش دهید.
۸- هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید.

منبع: سلامت نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

آدرس رایانامه شما منتشر نخواهد شد .


*