سلامت هورمون ها با این ۵ ماده غذایی تحت تاثیر قرار می گیرند

سلامت هورمون ها

سیستم غدد درون ریز بدن ما بیش از ۷۰ هورمون متخلف را با عملکردها و الگوهای پیچیده تعامل توید می کند. کار این هورمون ها، تنظیم خواب، تخم گذاری در زنان، تولید اسپرم در مردان، ایجاد انرژی، کاهش وزن و یا افزایش وزن و … است.

سیستم پیچیده تعادل هورمونی اما با مصرف برخی از غذاهای حاوی سموم یا غذاهای دارای هرومون، تحت تاثیر قرار می گیرد و خطر ابتلا به عدم تعادل هورمونی را افزایش می دهد. اگر شما دچار عدم تعادل هورمونی هستید، مصرف غذاهای خاص را باید در رژیم غذایی تان کاهش دهید:

لبنیات: اصولا شیر هر موجود پستانداری دارای ترکیب هورمون های مختلف است. اضافه کردن شیر حیوانات به رژیم غذایی خود باعث تغییراتی در سیستم غدد درون ریز شده و عدم تعادل هورمونی را به همراه دارد.

قند: یکی از بزرگترین مجرمان ابتلا به عدم تعادل هورمونی است. بزرگترین تاثیر شکر و قند در ارتباط با هورمون انسولین است. هنگامی که شما قند مصرف می کنید، بدن شما باید برای تبدیل آن به انرژی، انسولین بیشتری تولید کند. تولید انسولین بیش از حد می تواند منجر به مقاومت به انسولین شده و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را بالا ببرد. انسولین همچنین سطح هورمون استروژن و تستوسترون را افزایش می دهد.

استویا: اگر مصرف قند را کم کرده اید، شاید شیرین کننده های طبیعی مانند استویا را جایگزین کرده باشید. جالب است بدانید که استویا را در گذشته برای جلوگیری از بارداری استفاده می کردند. تحقیقات در این مورد محدود است، اما اگر از نظر هورمونی حساس نیستید، مقدار اندکی استویا نمی تواند روی باروری تان چنین تاثیری داشته باشد، اما اگر سندروم تخمدان پلی کیستیک یا دیگر مشکلات عدم تعادل هورمونی دارید بهتر است جانب احتیاط را رعایت کنید و شیرین کننده ای دیگر را انتخاب نمایید، مانند عسل یا شهد نارگیل.

سویا: سویا در بدن مانند استروژن عمل می کند. اما با اینکه از هورمون طبیعی تان تقلید می کند، سویا با استروژن بدنتان یکسان نیست، و وقتی بیش از حد آنرا مصرف می کنید بدنتان گیج می شود و فکر می کند به اندازه کافی ذخیره استروژن طبیعی دارد. این اتفاق به سیستم درون ریز بدنتان سیگنال ارسال می کند که سرعت تولید استروژن را پایین بیاورد، و متعاقبا مقدار تولید هورمون جسم زرد نیز کاهش می یابد و در نتیجه باعث بسته شدن تخم گذاری می شود.

گوشت قرمز: دریافت پروتئین بالا باعث کاهش تولید هورمون جنسی متصل به گلوبولین می شود؛ پروتئینی در بدن که مبتلایان به سندروم تخمدان پلی کیستیک برای کاهش سطح تستوسترون به آن نیاز دارند. برنامه غذایی سرشار از گوشت قرمز از یک جهت دیگر نیز مشکل ساز است: در چنین برنامه ای کربوهیدرات ها حذف می شوند، که اصلا برای کسی که مبتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک است و برای کمک به عملکرد تیروئید به گلوکز نیاز دارد خوب نیست. کربوهیدرات های سالم مانند برنج قهوه ای این گلوکز را عرضه می کنند که برای عملکرد هیپوفیز نیز ضروری است.

منبع: care2.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *