باید ها و نباید های رژیم غذایی برای کم کاری و پرکاری تیروئید (بخش سوم)

ید

این مطلب توسط تحریریۀ “به اضافۀ سلامتی” تدوین شده برگرفته از گفتگوی رادیو سلامت با دکتر رازقی جهرمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مورد تیروئید و رژیم غذایی می باشد.

ید بیشتر در خصوص کودکان مورد اهمیت قرار میگیرد، که میزان کافی ید به بدن کودک برسد و مشکلات ناشی از کمبود ید اتفاق نیفتد.

در افراد با کم کاری تیروئید، پیشنهاد می شود حتماً از نمک های ید دار استفاده کنند. در این افراد نیاز به ساخت بیشتر این هورمون ها هستیم و ید یکی از مواد لازم برای ساخت این هورمون ها می باشد. هورمون T3 (تری ید و ترینیم) دارای سه ید و T4  دارای چهار ید می باشد. بنابراین ید می بایست در بدن به میزان کافی وجود داشته باشد تا این هورمون ها تولید شوند. پس برای افراد با کم کاری تیروئید استفاده از نمک ید دار و کسانی که پر کاری تیروئید دارند، محدودیتی برای استفاده از نمک ید دار وجود ندارد. گفته می شود که در حد اندک که میزان ۵-۶ گرم در روز (حدود یک قاشق چای خوری یا یک قاشق مربا خوری سر صاف) معیار بین­المللی مصرف ید می باشد، مشکلی به وجود نمی­آورد.

در کل توصیه می ­شود نمک دریافتی از این حد بین ­المللی بیشتر نشود و در صورت افزایش نمک ید دار استفاده نشود.

در مجموع تأمین کافی ید بسیار مهم است و در دوران بارداری نیز اهمیت پیدا می­کند. کمبود ید باعث مشکلات نقص جنینی می­شود که پیشگیری آن به صورت دریافت کافی مقدار ید در دوران بارداری اتفاق می­افتد.

در صورتی که کمبود ید باعث نقص جنینی شود، نوزاد با ضریب هوشی پایین­تر متولد خواهد شد.

  • ید در منابع غذایی

متاسفانه در مواد غذایی ید به میزان لازم وجود ندارد. به همین جهت طرح ید دار کردن نمک انجام می شود-غنی سازی نمک به وسیله ید-

  • دریافت ید از طریق خوردن ماهی

گفته می شود کسانی که در نزدیکی دریا زندگی و ماهی مصرف می­کنند شانس بیشتری برای دریافت ید خواهند داشت. نکته جالب توجه اینکه تنفس در فضای ساحل و اطراف دریا نیز می تواند کمک کننده باشد.

  • بهترین شکل دریافت ید، به صورت نمک های غنی سازی شده با ید (نمک ید دار) می باشد.
  • مصرف نمک

در توصیه های پزشکی به اهمیت مصرف کمتر نمک بر میخوریم.

نکته مهم این که برای دریافت مواد غذایی استاندارد RDA ( میزان توصیه شده روزانه)، تعریف می­شود. بنابراین طبق استاندارد بین­المللی، میزان توصیه شده روزانه ید از طریق مصرف ۶ گرم نمک تأمین خواهد شد.

ید جزو مواد معدنی می باشد که بدن به میزان محدوده میکروگرم به آن احتیاج دارد. در کل ید به عنوان مواد معدنی نادر به شمار می­آید که بدین معناست که بدن به میزان خیلی کمی از آن نیاز دارد.

  • پرسش و پاسخ

    • چه تغییراتی ارزش غذایی میوه را کم خواهد کرد؟

استفاده کردن از مواد شیمیایی و کودهایی که برای بار و درخت مضر می باشد. به همین خاطر سعی بر این است که از کودهای طبیعی و حیوانی استفاده شود که بتوان محصول بهتر و بیشتری به بازار ارائه شود.

  • دکتر صفوی متخصص تغذیه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

نکته مورد بحث محصولات مختلف و اثرات پروسس های تولید مختلف بر روی مواد غذایی می باشد.

برای مثال حبوبات می بایست به نحو صحیح بسته بندی، نگهداری و انبار داری شوند.

از آنجایی که دانه های غلات بزرگترین منبع تامین کننده انرژی در مواد غذایی در دنیا هستند و از پر مصرف ترین غلات گندم، برنج و ذرت می باشند و در حبوبات ماش، نخود، عدس و لوبیا از پرمصرف ها به شمار می آیند.

نکته قابل توجه بسته بندی و نگهداری مواد غذایی می باشد. ممکن است دو محصول با ظاهر یکسان باشند، اما بسته به نوع نگهداری آن ها مواد غذایی محصول کاهش پیدا کرده یا از بین رفته باشد.

حبوبات مصرفی در منازل ممکن است نو و کهنه کردنشان به موقع انجام نشود. بدین معنی که بعد از سال ها حبوبات جدید خریداری شده و در کنار حبوبات کهنه قرار می­گیرد. چه بسا این اتفاق در سوپر مارکت ها نیز رخ می­دهد. چیدمان بسته بندی­ها می­بایست به صورتی باشد که تاریخ­های قدیمی­تر در جلو قفسه و تاریخ­های جدیدتر در پشت آنها قرار گیرد تا ترتیب فروش و مصرف مواد رعایت گردد.

در رابطه با حبوبات هم همین موضوع مطرح است. در صورتی که زمان نگهداری طولانی شده باشد، محل نگهداری مناسب نباشد، به خصوص محیط های مرطوب که اثر منفی بر نگهداری حبوبات دارد.

چرا که افراد با خریداری و طبخ این مواد، نگهداری در مدت طولانی و عدم توجه به تاریخ مصرف آن­ها، با گمان دریافت مواد غذایی و مفید، تنها تفاله ای از این مواد را استفاده کرده اند که هیچ گونه مواد غذایی ندارد و مؤثر نمی­باشد. از طرفی حتی می تواند مواد بیماری زا در داخل این ها سرایت کرده باشد. وقتی شاهد حضور حشره ای داخل این مواد باشید، نشان از این است که ماندگی این مواد زیاد بوده است و مدت نگهداری آن طولانی تر شده است.

به همین دلیل توصیه می شود که محصولات همیشه به صورت بسته بندی با تاریخ مصرف آن ها  مورد استفاده قرار گیرد که دچار این مسائل نشویم.

در ضمن در فرآوری این محصولات در کاخانجات، بسته بندی و کنسرو کردن نیز تاثیراتی ایجاد خواهد کرد که توصیه اکید است که همیشه هم تولیدکنندگان و هم مصرف­کنندگان به تاریخ مصرف و برچسب گذاری توجه کنند، تا سلامت افراد به مخاطره نیفتد.

برای دریافت رژیم غذایی متناسب با مشخصات فیزیکی خودتان می توانید بر روی اینجا بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *